1. Wanneer is een winterregeling nodig?
Een winterregeling is nodig in situaties waar de airco-installatie ook bij lage buitentemperaturen en vorst de ruimte moet koelen. Hierbij moet gedacht worden aan serverruimtes, opslagruimte medicijnen en bijvoorbeeld discotheken.
2. Wanneer is een condenspomp nodig?
Een condenspomp is nodig wanneer het condenswater niet op basis van natuurlijk afschot kan worden afgevoerd. Omdat condenspompjes meer geluid produceren dan de airco zelf en relatief storingsgevoelig zijn adviseren wij om ze alleen toe te passen waar condensafvoer op afschot niet mogelijk is.
3. Waarom is een multisplit installatie meestal duurder dan meerdere single split installaties?
Een multisplit buitendeel heeft een andere inspuiting en besturing dan een single split installatie en is hierdoor duurder in productie. Daarnaast wordt airconditioning meestal geplaatst in bestaande bouw, door te kiezen voor meerdere single split airco-units wordt het zichtwerk in de woning beperkt.
4. Zijn er nog airco-installaties leverbaar die enkel kunnen koelen?
Nee, de huidige airco-installaties zijn uitgerust met een warmtepomp en kunnen koelen en verwarmen.
5. Hoe bereken ik mijn benodigde airco-vermogen?
Hoeveel koelvermogen nodig is voor de ruimte die u wilt koelen is met een handige formule. Klik hier.
6. Wat is 'standaardmontage'?
Alles over onze standaardmontage en de voorwaarden daarvoor leest u hier [Klik hier].
7. Hoelang krijg ik garantie op mijn installatie?
Daikin hanteert per productgroep verschillende garantietermijnen. Op airconditioning zit 5 jaar fabrieksgarantie, op luchtreinigers zit drie jaar fabrieksgarantie en op de Daikin Hybride zit standaard vijf jaar garantie. U heeft de mogelijkheid om voor de Daikin Altherma producten een extra garantiepakket aan te schaffen waarmee u 10 jaar lang onderdelengarantie heeft. Alles omtrent uw garantie kunt u vinden in Daikin Stand by me.
We adviseren u om de installaties altijd te registreren in de Daikin Stand by me app. U krijgt na installatie een email met een uitnodiging om uw installatie te registreren.
https://standbyme.daikin.nl/nl/
8. Na de montage heb ik iets toch liever verandert, kan dat?
Denkt u vooraf goed na over waar u de installatie gemonteerd wilt hebben. De installatie functioneert obv een gesloten koudemiddelcircuit en kan niet eenvoudig een meter verplaatst worden. Bespreekt u op de dag zelf alles gerust goed met de monteur. Mocht u bij de montage iets zien wat u niet bevalt, zeg het dan direct tegen onze monteurs ze denken graag met u mee en zolang het systeem niet in bedrijf gesteld is en onze servicebus aanwezig is, kunnen we veel zaken nog eenvoudig aanpassen. Belt u een dag later dan is het lastiger en wordt het veelal als meerwerk aan u in rekening gesteld.
9. Is Noordpool een gecertificeerd bedrijf?
Jazeker, Noordpool heeft een F-Gassen vergunning. Daarnaast beschikken onze monteurs over een F Gassen diploma, VCA, CO, EPBD A/B etc. Noordpool is een Daikin Heating Specialist en onze medewerkers volgen dan ook alle Daikin Product trainingen om u goed van dienst te kunnen zijn.
10. Levert Noordpool ook installaties zonder montage?
Nee, Noordpool Airconditioning is een installateur/ Daikin Service Partner en geen groothandel. Wij leveren u alleen installaties inclusief montage. U kunt ook niet bij ons terecht voor de montage van elders aangeschafte airconditioninginstallaties.
11. Afwijkingen in temperatuur en energieverbruik App, wat is er aan de hand?
De Daikin Online Controller synchroniseert niet continue met uw airco hierdoor kunt u verschillen constateren in de app ten aanzien van temperatuur en energieverbruik. Dit is dus geen storing de app geeft slechts een eerder meetmoment weer.
12. Het lukt me niet de online controller te installeren?
Alle productinformatie vindt u hier in de Daikin Product Finder
Bekijkt u ook de instructiefilmpjes hiernaast
13. Hoe stel ik mijn Daikin Altherma in?
Mocht u er met de handleiding niet uitkomen, kijk dan op het Daikin Youtube kanaal, hier vindt u handige instructiefilmpjes.
14. Automatische ontdooing
Het is normaal dat het buitendeel meer geluid maakt tijdens een vorstperiode.
Immers kan de warmtewisselaar buiten dan bevroren raken uw buitendeel onttrekt warmte aan de buitenlucht als het buiten koud is gaat uw warmtewisselaar hiervoor diep de min in.
De ventilatormotor blaast de buitenlucht/mist/regen over de warmtewisselaar, hierdoor ontstaat ijsvorming.
De warmtepomp detecteert dit en schakelt dan de automatische ontdooiing in, oftewel het koelproces wordt voor ca. 15 minuten even omgekeerd.
De warmtewisselaar buiten wordt dan snel opgewarmd, binnen ventileert de airco dan en geeft binnen geen warmte af. Bij het buitendeel ontstaat condenswater door het nu smeltende ijs.
U kunt inderdaad meer geluid ervaren van het koudemiddel tijdens de ontdooiing. Dit is normaal.